Gran Turismo 3 A-Spec /PS2

Udvikler: | Udgiver: SCEE | Genre: Racing | Udgivelse: 31. juli '01

Gran Turismo 3 A-Spec

Genveje: Overblik ▪ Nyheder ▪ Anmeldelse ▪ Screenshots ▪ Trailer ▪ Snydekoder ▪ Køb
Gran Turismo 3 A-Spec PS2 packshot

Racerspillene plejede at være genstand for en heftig debat blandt sine tilhængere. Nogle sukkede efter realistisk motorlyd, troværdig håndtering og muligheden for at tune deres virtuelle køretøjer fra top til tå. Andre var mere bekymrede over computermodstandernes kunstige intelligens, eller udvalget og antallet af biler til rådighed. Nogle var på udkig efter en fantastisk grafik, mens andre kun havde øje for fartsensationen. Men langt de fleste var blot på jagt efter et rimeligt godt multiplayer-racerspil. Med udgivelsen af Gran Turismo 3 blev der sat punktum for denne debat.

Hvis der er et spil, der har gjort sig fortjent til betegnelsen 'altomfattende', så er det GT3. Til at begynde med var der tale om en japansk titel til PlayStation 2, men der skulle gå 2 år før den så dagens lys. Mange havde allerede afskrevet titlen, men et enkelt blik på slutproduktet var nok til at forstå, hvorfor udgivelsen blev 2 år forsinket; hver enkelt del af spillet udstråler en gennemtænkt stil af den slags som kun kan opnås efter flere års konstant finpudsning. GT3 beskriver sig selv som den 'sande racersimulator', og kun et fjols vil have noget at indvende.

Hvad er det, der gør det så godt? For det første har det alt det, der gjorde PS1-forgængerne så populære. Og det gælder først og fremmest bilerne; ikke kun det enorme udvalg af biler til rådighed, men også de mange forskellige muligheder for opgraderinger og finjustering, som giver dig mulighed for at køre alt fra en Honda Civic til en Aston Martin, og det på en måde der langt overskrider originalernes præstationer. Spillets opbygning ligner også originalerne, med strenge adgangsvilkår gældende for de mange forskellige og afvekslende løb. Normalt begrænses adgangen til biler med lignende motorer, eller til specifikke bilproducenter eller modeller.

Gran Turismo-veteraner vil nikke genkendende til de forskellige baner, men når de er så gode som Deep Forest eller Laguna Seca, vil det næppe få nogen til at ryste på hovedet. Rallysektionerne fra GT2 er også bevaret og ser bedre ud en nogen sinde i den gloriøse PS2-vision. Der er også et par splinternye baner, ikke mindst den imponerende genskabelse af Formel 1-banen i Monaco - for hvilket andet spil giver dig mulighed for at køre en Mini gennem gaderne i Monaco?

Vi kan næsten helt undlade at fortælle, at GT3's grafik hører til blandt de bedste der nogen sinde er set i et racerspil; en standard som andre har søgt at efterligne lige siden. Reflekserne på bilerne, de utallige lyseffekter, banernes naturtro detaljer og fartsensationen er overbevisende, og det samme gælder bilernes håndtering og den formfuldendte motorlyd, som tilsammen resulterer i en forbløffende realisme. Ikke engang de konkurrerende AI'er kan fordrive sensationen af at befinde sig i et rigtigt løb; computermodstanderne reagerer intelligent over for din tilstedeværelse på banen og byder på en stor udfordring for alle, måske lige med undtagelse af de mest erfarne racerfreaks.

GT3 udmærker sig på så mange områder, at man kun kan have medlidenhed med konkurrenterne. Andre racerspil kan måske præstere en bedre grafik, et større udvalg af biler, bedre muligheder for at tune bilerne eller mere naturtro landskaber, men de vil næppe være i stand til at forbedre samtlige egenskaber i ét og samme spil. GT3's sejlivede gameplay er ligeledes imponerende, med adskillige krævende udholdenhedsløb som skal fuldføres og et stort udvalg af hemmelige køretøjer som skal frigives. Og så er der selvfølgelig multiplayerfunktionen - enestående i topersoners splitscreen mode, men også totalt overvældende, når du kobler din PS2 til netværket gennem i.LINK-porten, hvorved du kan køre om kap med op til 6 andre spillere på én gang. Gran Turismo 3 har sat en næsten uopnåelig grænse for alle andre racerspil, og spillet er et absolut must for enhver racerfreak med respekt for sig selv. Så hvad venter du på?

Features:
- Flere end 150 autentiske køretøjer, inklusive de fornemste modeller fra Japan, USA og Europa
- 18 racerbaner, herunder to nye - Cote d'Azur og Tokyo Racing Circuit