Anmeldelse af ModNation Racers /PS3

Skrevet af , d. 5. maj 2010, kl. 00:00
ModNation Racers anmeldelse PS3

Sonys kreative serie “Create, Play, Share” får sit nyeste medlem, der mest af alt minder om LittleBigPlanet og Mario Kart i én stor blanding.

Da ModNation Racers blev annonceret ved sidste års E3, steg forventningerne hurtigt, ikke mindst fordi det blev fremført under Sonys nye tiltag ”Create, Play, Share”, der allerede havde et pragteksemplar i LittleBigPlanet. Denne gang gælder det dog ikke nuttede små dukker, men derimod nuttede små gokarts. Ikke desto mindre er det også den største forskel. MNR lægger sig nemlig velplaceret og mageligt tilpas i kølvandet på LBP's kreative bedrifter.

Slip kreativiteten løs og tryk speederen i bund
Det kan ligeså godt siges med det samme: Hvis du ikke kan lide børnevenlige omgivelser og bløde kanter, så er ModNation Racers højst sandsynligt ikke det mest oplagte køb, du kan bruge de opsparede klejner på. Og dog, for hvis du har bare den mindste lyst til at udfolde dig som et kreativt geni i form af at skabe baner, hvor der skal fræse små gokarts rundt, så er der alligevel en del at komme efter.

Spillet er blevet opbygget med en karrieredel, man straks kastes ind i, men som langtfra er spillets højdepunkt. Man kører sig langsomt, men roligt igennem turneringerne, hvor hvert løb kræver minimum en tredjeplads for at kunne avancere videre. Sejre giver desuden bonus i form af tilbehør, som kan bruges til at skabe sin egen kører, gokart eller sågar bane. Det virker en anelse bekendt, hvis man skuler tilbage til LittleBigPlanet, og der er da heller ikke oceaner af forskelle imellem de to spil. Der er dog ingen tvivl om, at selve turneringerne og løb mod venner, der både kan foregå on- og offline, først og fremmest sigter efter at ligge i samme genre som det formidable Mario Kart. Desværre er der bare lang vej op til den form for kvalitet, og det stadie når MNR aldrig helt. Selvom banerne er underholdende og godt designet, så de både tiltaler brug af fart og drift, så er stemningen ikke helt det samme. Det charmerende aspekt sidder lige i skabet, men selve følelsen af rendyrket underholdning skinner aldrig rigtigt igennem – i hvert fald ikke hos det voksne publikum, det yngre er derimod en anden sag. En af grundene til dette skal findes i våbensystemet, der ikke byder på den store variation. Her er udvalget småt, hvilket godt kunne bruge et par ekstra tilføjelser. Til gengæld skal man give ros for, at våbnene udvikler sig, hvis man opsamler flere power-ups. Et enkelt lyn udvikler sig for eksempel til en sand tordenstorm, hvis man holder på våbnet og samler tre power-ups i stedet for en enkelt. Desuden skal man konstant tænke på, at risikoen for at miste ens våben er til stede, hvis man bliver ramt af en andens fjendtlige angreb. Der er mulighed for at aktivere et skjold, men det kræver timing, og giver dermed et mindre indspark til konkurrence-elementet.

Det er dog væk fra banen, hvor MNR kommer til rette. Fokus er og bliver simpelthen på den kreative del, hvor man kan modificere alt, og her menes vitterligt alt. Ens figur kan ændres på utallige måder i udseendet, hvilket også gælder ens gokart, og helt ligesom i LBP lægges der allerede voldsomt op til, at spillets popularitet kommer til at hvile på det fremtidige community. På trods af en mangelfuld online oplevelse, da spillet af gode grunde ikke er populariseret af andre end journalister og udviklere i øjeblikket, fik vi dog støvede brugerskabte kreationer op som for eksempel figurer og køretøjer fra filmen Kill Bill, der så aldeles lovende ud. Alt, hvad der skabes, kan uploades, så det kan bedømmes og rangeres af andre samt downloades, så andre kan få glæde af ens kreationer.

En ting er dog at skabe et udseende på sin figur, noget andet er at skabe baner – MNR's helt store magnet for opmærksomhed. Og det er da heller ikke helt uden grund, at det opreklameres i den skala, som det bliver. Der er nemlig timevis af underholdning at komme efter, hvis bare man er villig til at tage sig tid. Menuerne kræver lidt tilvænning, men når det først er på plads, flyver man rundt i menuerne og planter bygninger, fælder og træer rundt på banen. Netop banen skabes ved at køre rundt i en bulldozer, så man faktisk skaber vejen helt som man vil have den. Her er både mulighed for at køre op og ned, så højderne også kan mærkes efter. Det er simpelt, men på den geniale måde. Derudover er der tonsvis af ting, der kan bruges i det temmelig store område, man får til rådighed. Man kan vælge at tage en smutvej og lade spillet vælge udsmykning udenfor og inde på banen, og selvom det sjældent bliver grimt, så er det nu lidt sjovere at finde tålmodigheden frem og nørkle med placeringen af det ofte morsomme tilbehør. Og som prikken over i'et er der selvfølgelig mulighed for hele tiden at prøvekøre sin bane, så den konstant er optimal og klar til at blive sendt ud til alverdens kritikere, hvis man ønsker det.

For at gøre hele oplevelsen og ikke mindst blandingen af decideret gokart med kreativ udfoldelse så strømlinet og enkel så mulig, har udviklerne valgt at have et centrum for alt, hvor man kan køre rundt fra område til område. Her er det både muligt at se de mest populære kreationer, imens man hurtigt kan komme ind til ens eget område for ændringer samt selve løbs-afdeling. Igen minder det lidt om konceptet bag LBP, dog virker det heldigvis ikke som tyveri, men derimod som en kærkommen inspiration, der samler alle spillets dele og gør dem til én overskuelig enhed.

Det er dog ikke kun guld og grønne skove, da MNR generelt lider af lange loading-tider, når man venter på at komme ind i de diverse områder eller turneringerne. Specielt sidstnævnte bliver i længden en frustrerende test i tålmodig, når man først kører et løb, derefter støder ind i en loading-skærm, der ikke viser noget interessant udover de gentagende tips og tricks, hvorefter man så kommer tilbage til oversigten for turneringen, hvor man så atter en gang skal vælge næste løb, der dog lige skal have endnu en loading-skærm af vejen. Hvorfor hver enkle turnering ikke bliver afviklet ud i en lang køre, er et mysterium for undertegnede, da det ville have givet meget mere flow i spillet.

Danske stemmer scorer point
Fra første øjeblik, hvor stemmerne brager igennem lydmuren, er der en god overraskelse i vente for det yngre danske publikum, da alt foregår på dansk. Og her er ikke tale om en halvdårlig oversættelse, hvor replikkerne mister essensen i oversættelsen, tværtimod. Værterne i det specielle MNR TV-show leverer konstant spydige og komiske bemærkninger, og figurerne bliver bragt til live med overbevisende stemmeskuespil. At musikken så bliver en tak for lalleglad, er en helt anden side af sagen, der heldigvis ikke skader den generelle opfattelse.

Med den nuttede tilgang til MNR, er det ikke en overraskelse, at omgivelserne er bløde i kanten med pastel-farver i overtal. Generelt set tager det sig godt ud, når man lige er kommet til bevidsthed efter at være blevet slået ud af charmeoffensiven fra de forskellige figurer. Det er ikke uventet, og der bliver langtfra taget chancer, nogen vil sågar sikkert sige, at det er for meget, men grimt er det i hvert fald ikke. Det halter dog med at holde standarden oppe i splitscreen, når man kaster sig ud i løb mod venner. Her skæres der drastisk ned på de grafiske egenskaber, og det ses tydeligt. Det er jo desværre ofte tilfældet i splitscreen, men når MNR i det hele taget ikke ligner et visuelt krævende mesterværk i forvejen, så er det ikke imponerende med sådan et fald. Det skal dog ikke skræmme, for hvis man er klar på, at der bliver spillet på de nuttede aspekter, så er man villig til at gå på kompromis.

Create, Play, Share får fuldgyldigt medlem i familien
Det vigtigste med MNR er ikke, om det er revolutionerende rent grafisk eller målt ud fra spillets gameplay. Det er derimod, at det lever op til kravene for, hvordan kreative spil skal kunne underholde i dag. Ja, der er gokart, og ja, det er jo pointen, at man skal skabe alt det hersens kreative lir for at kunne bruge det på banen, men selvom MNR klarer sig godt igennem svingene på banen, så er spillets force selve muligheden for at skabe lige præcis det, man ønsker. Mulighederne er næsten uendelige, når det gælder gokarts og figurer, men det er ikke før man kaster sig ud i bane-editoren, at spillet virkelig kommer til sin fulde ret. Denne del af spillet kan stjæle timer efter timer i jagten på den helt perfekte bane, og når der samtidig lægges samtlige grundsten for et velfungerende online community, som man så det med LBP, så kan det være svært at se, hvordan MNR ikke kan blive en kreativ succes. Dette gælder også, selvom spillet hverken er kreativt banebrydende som LBP eller ligeså gennemført som Mario Kart – det er derimod en gedigen blanding af begge, der låner det bedste fra to verdener.

ModNation Racers anmeldelse - Vurdering og konklusion

ModNation Racers:
9/10