Anmeldelse af Kirby's Epic Yarn /Wii

Skrevet af , d. 5. september 2011, kl. 14:39
Kirby's Epic Yarn  anmeldelse Wii

Vær parat til at uddele tæsk med garn i en fantastisk platformer, der giver en lækker oplevelse.

Indimellem kommer der et spil med et koncept, der skiller sig så meget ud fra mængden af spil, at det løfter begge vore øjenbryn, og vi sidder og klapper i vores små hænder af begejstring. Den kategori falder Kirby’s Epic Yarn i ,og vi har haft en fantastisk tid med spillet.

Sød, lyserød og rund. Det bliver ikke meget mere japansk - og dog. Det nye look, kommet af at Kirby bliver suget ind i Patch Land og bliver til garn, er ekstremt vovet, men ikke desto mindre fungerer det fuldstændig efter hensigten - hele landet består af forskellige slags stof, alt fra filt over bomuld til garn.

Klichefyldt historie, men masser af idérigt gameplay
Historien er, som man kan forvente; ekstremt klichefyldt. Endnu en gang er det en oplevelse af, at de uskyldige bliver undertrykt, og man skal som helten bekæmpe ondskaben. Efter at Kirby er kommet til at spise en meget speciel tomat, også kaldet en Metamato, som ejes af garn-slynglen Yin-Yarn, der hærger Dream Land, opsuger han Kirby i sin sok, og Kirby ender dermed i Patch Land, hvor han møder Prins Fluff, der introducerer ham til landet. Han fortæller, at Yin-Yarn har ødelagt hele landet ved at stjæle det magiske garn, som holder de forskellige dele af landet sammen. Som den helt Kirby er, tilbyder han selvfølgelig al den hjælp, han kan mestre - så nu skal du som Kirby igennem eventyret og indsamle alle de magiske stykker garn. Hvert stykke magisk garn er holdt af en boss, og de giver ikke garnet fra sig uden kamp.

Gameplayet er der, hvor spillet virkelig brillerer. Der er meget mere til Epic Yarn end at komme fra et punkt til et andet og lave krumspring uden om diverse projektiler, der bliver skudt afsted mod din figur. Gameplayet varierer ekstremt meget, da du kan skifte form - alt fra en lille kran, der hiver i lynlåse for at åbne for dele af banen, hive i knapper så du trækker noget stof til side for at komme andre steder hen i banen - til at være en frisk og frejdig fisk, der leger med en bold for at få point.

Transformeringer og episke boss-kampe
Der er både almindelige transformeringer og super transformeringer. Kirbys evne til at transformere sig kommer af den Metamato, som han slugte, inden han selv blev slugt af Yin-Yarn. En super transformation bliver først aktiv, når Kirby berører en metamortex.

Boss-kampe er nemm,e når først man har gennemskuet fjendens svage punkt, og de er såmænd ganske sjove, omend klichefyldte - har du spillet en sidescroller platformer før med boss-kampe, så er der ikke meget nyt at opleve her - men animationer og ideer til personligheder er absolut i topklasse - eksempelvis tryllekunstneren var en, der overraskede mig lidt.

Historien er fyldt med små humoristiske indslag, som appellerer til alle aldersgrupper, men det faktum at samme indtaling og animation bruges, når to lande sættes sammen med det magiske garn, ærgrer mig lidt - der kunne udvikleren godt have varieret det lidt.

Betal for dit liv med diamanter
At det er umuligt at dø har sine gode og dårlige sider. Mange vil finde spillet for nemt, men det holder en vis fart i dit eventyr, og selv de mindste kan spille med. Det ærgrer mig tilstrækkeligt at miste mine indsamlede diamanter til, at jeg finder spillet udfordrende - der er ikke noget bedre end at nuppe en guldmedalje hjem fra banen.

Udvikleren Good-Feel har en bunke DS-titler på bagen og nogle få Wii titler - Wario Land: Shake Dimension og dette - begge spil i topklasse. Kirbys Epic Yarn er absolut blandt de allerbedste titler til wii ude på markedet lige nu - selv Epic Mickey halser bagefter. At rende rundt som et stykke lyserødt garn, udlevere tyk tæsk til store modstandere og hjælpe de uskyldige beboere er i sandhed en episk oplevelse med masser af garn involveret.

Kirby's Epic Yarn anmeldelse - Vurdering og konklusion

Kirby's Epic Yarn :
10/10