Anmeldelse af SimCity DS /NDS

Skrevet af , d. 12. august 2007, kl. 17:32
SimCity DS anmeldelse NDS

SimCity har altid været et sikkert hit på computerskærme verden over, og med Nintendo DS' trykfølsomme skærm må spillet være ideelt som tidsfordriv i den kollektive trafik, men er det muligt at være en succesrig byggematador på farten?

I snart 20 år har PC-ejere haft muligheden for at planlægge og opbygge byer frit efter deres hoved i SimCity. Will Wright var manden bag ideen, og tager du et historisk kig på hans CV, finder du ud af, at han har været bagmanden bag to centrale og succesfulde projekter i spilhistorien. I slutningen af 80'erne kom han op med ideen SimCity, som er blevet udgivet i mange udgaver, siden det oprindelige spil kom på markedet. Op gennem 90'erne kom en række nye tiltag i Sim-franchisen, som SimEarth og SimCopter, men først i 2000 kom Wrights nye store hit, The Sims, som siden ligeledes er udkommet i en række versioner og udvidelser. Hans næste projekt hedder Spore og lægger til kaj næste år, og naturligt nok er forventningerne enorme til hans næste epos.

Men nok om Will Wright, for SimCity er i sig selv også en meget stor størrelse at gøre godt med. SimCity er genremæssigt en simulation, hvor du skal bygge og kontrollere en by efter ens egen fri vilje. En masse instanser spiller konstant ind, så det går ikke at fokusere på én ting alene – byen skal hele tiden være i balance, så både borgmesteren, borgere og specielt pengepungen er i godt humør. Hele denne herlighed er nu at finde til Nintendo DS, så fans verden over kan sidde og pusle med Will Wrights komplekse succes, hvor end de har lyst til det.

Simulér din drømmeby
Spillet har alle de muligheder tilgængelige, som du kan ønske sig. Du kan selvfølgelig starte din egen by op helt fra bunden i en form for fri leg, men du kan også deltage i scenarier, hvor du skal genopbygge byer efter naturkatastrofers hærgen. Har din ven også en kopi af spillet, kan I tage en trådløs lille dyst. Lidt ærgerligt er det dog, at du kun kan gemme én af dine egne byer af gangen, hvilket tit får dig til søge mere over til scenarierne. Herfra går de gode oplevelser heldigvis kun hånd i hånd, da gameplayets dybde giver dig masser at arbejde med. En af spillets store forcer er, at du kan gøre det hele fuldstændig på din egen måde; der findes ingen lineær vej frem mod succes, og du har virkelig ansvaret for byens fremtid i dine hænder.

Spillets oprindelige dybde er fuldt ud velbevaret. De mange faktorer spiller stadig ind, og der er mange måder at administrere dine penge på. Interfacet er avanceret, og der er mange muligheder for videreføring af bygningerne, så nye fans af serien skal lige give sig lidt tid til at lære de mange muligheder at kende – heldigvis med en stylus i hånden, som gør arbejdet lidt lettere, og en ekstra skærm, der giver et større overblik over ens byggeprojekter. Belønningen efter et par lektioners indlæring er heldigvis stor, da det åbner for flere af den muligheder, som spillet byder på. Til din hjælp har du en lille vejleder, som er til din rådighed, når du, eller byen, har brug for det. Kedsomhed og dagdriveri er heller ikke ord, der følger med SimCity – en lille nyhedsstime kører konstant og opdaterer dig om utilfredse borgere, problemer med dine bygninger eller kommende naturkatastrofer. Samtidig skal du hele tiden have et øje på økonomien, der ikke lader dig bruge af uanede mængder. Alt er afbalanceret perfekt og holder dig virkelig hen i dit eget lille univers.

Linieret, men tilfredsstillende grafik
Grafisk er SimCity DS fuldt ud genbrug, hvilket ikke nødvendigvis er et negativt træk. Grafikmotoren er den samme som i PC-spillet SimCity 3000, som udkom tilbage i 1999, og det bringer også en del charme med sig. Fans af serien vil mærke en lille nostalgisk brise, når de møder dette udseende igen, og heldigvis er det stadig fuldt ud brugbart. Når byerne har vokset sig store, er det ikke altid lige let at have det fulde overblik, men fordelene overskygger klart ulemperne ved dette genbrug. Spillet kører fint og nogenlunde flydende, når der ikke er alt for meget at arbejde med, men ikke helt så perfekt som i et andet aktuelt strategi-spil til Nintendo DS, Anno 1701. Grafikken er også tung for det lille spilkort, så der er en del loading undervejs. Lydsiden er anonym og mildt sagt ligegyldig, hvilket bestemt ikke gør noget – dine tanker ligger som regel helt andre steder end ved de toner, der strømmer ud af stereohøjttalerne.

En lille fornyelse tiltænkt Nintendo DS' funktioner er der også blevet plads til. Er der ildebrand i byen, kan du puste i mikrofonporten, der vil dæmpe på gemytterne. Funktionen er selvfølgelig lidt af en gimmick og ændrer knap nok spillet på nogen måde. Største fornyelse er selvfølgelig brugen af den trykfølsomme skærm, hvilket fungerer glimrende og er det nærmeste, vi kommer en perfekt afløser for computerens es i ærmet; musen.

Glimrende version af en klassiker
SimCity er under kategorien "klassiker", og det er der ikke blevet rørt ved med denne udgave. EA's japanske afdeling har gjort et fornuftigt arbejde med at overføre PC-spillet ned på Nintendo DS. Der er ikke meget nyt at hente i forhold til de tidligere spil i serien, men gameplayet alene er så bundsolidt, at det er svært ikke at anbefale det videre til spillere, der endnu ikke har prøvet at blive draget af SimCity. Der kræves taktisk snilde, tålmodighed og blik for spillet for at få det fulde udbytte, men rummer du disse egenskaber, er det kun at give sig i kast med Will Wrights nyrenoverede klassiker.

SimCity DS anmeldelse - Vurdering og konklusion

SimCity DS:
7/10