Anmeldelse af Wispin /iOS

Skrevet af , d. 10. august 2011, kl. 05:30
Wispin anmeldelse iOS

Sødt, nuttet og charmerende ny måde at erstatte dual-stick shooters med farvelade og et fængslende gameplay.

Landet Ether har sine ubekvemme forhold at se til, da såkaldte Bloopers har sat et angreb ind. Nu er det op til Wispin at beskytte og redde landskabet med sine farve-ændrende kvaliteter.

Grumpyface Studios er en indie-udvikler, som måske ligesom dig, er blevet godt mætte af de traditionelle ’dual-stick’ shooters. Med Wispin er der det lille twist, at skyderiet er erstattet med muligheden for at trampe på diverse kreaturer af forskellige farver.

Bloopers, items og multipliers
Og netop farverne spiller en central rolle. Du styrer din figur rundt på en ”arena” med et virtuelt joystick (eller tilt af din iPhone), men højre stick er udskiftet med en palette af tre farver: rød, blå og grøn. Denne farvepalette er formet som et stick, hvor du ved at glide fingeren hen over farverne hurtigt kan skifte mellem dem. Og det får du brug for, for Wispin kræver ualmindelig præcision, og at du holder tungen lige i munden.

Bloopers dukker op af jorden overalt, og der er en god variation af disse. De store behårede med laser ud af munden, de mellemstore udstyret med bomber og nogle lidt mindre bevæbnet med en isterning for forøget hastighed. Du skal så undgå at blive ramt af disse, hvor det i stor grad er antallet, der gør det svært at manøvre sig rundt. Men det er her dine farve-skiftende talenter kommer ind i billedet, for ved at matche din figurs farve med fjendens, får du lov at trampe på denne og udslette den. De helt små mini-bloopers kan være svære at ramme, især med et virtuelt joystik, men i det mindste kan hastigheden for stikket indstilles.

Det er ikke kun fjenderne, der er udstyret med diverse våben, også du får lov at lege med sagerne. Pile og bomber er gemt i bobler, mens du også får lov at plante en ost og lokke monstre af ens farve derhen. Hvad der er alfa-omega for Wispin er dets multiplier-meter, der forøger din score, desto flere drab du udfører i træk uden, at meteret når at tælle ned.

Game Center, achievements og Retina
Wispin er et highscore-baseret spil, hvor det gælder om at ligge højst på ranglisterne verden over. Spillet understøtter Game Center og achievements, så du også kan gå efter bestemte mål. Multiplier-meteret giver dig ikke bare bonus point, den giver dig også specielle egenskaber. Slår du tre ensfarvede Bloopers ihjel i træk, så vil du blive belønnet med en hurtigere hastighed, mens du efter at have aflivet 20, får din figur til at gå amok og dræbe alt og alle ligegyldigt farven på fjenderne. Som en bonus understøtter spillet også en opsætning for venstrehåndede, mens der også er en indstilling for de farveblinde.

Grumpyface Studios vil med denne formular give dig to modes; en Standard, hvor bølge efter bølge stiger i sværhedsgrad. Super Intense Mode er bare én endeløs bølge af fjender. Sidstnævntes låses der først op for, når du overlever ti bølger i Standard mode, men det er slet ikke så nemt som på papiret. For det kan godt være, at det nuttede design og de lyse farver er den rene slik for de yngste, men det visuelle plan er charmerende for alle aldre. Alt står utroligt skarpt med Retina-support, animationerne er velanimerede uden slow-downs og det hele rundes af med søde lydeffekter som ”yummy yummy”, når blooperne opdager en ost.

Bloopers: ”Yummy!”
Wispin er vel og mærket produceret af en indie-udvikler, men som vi har set gang på gang i denne generation, så har disse små udviklerhuse for alvor sat sig på verdenskortet med veldrejede oplevelser. Og med Wispin sætter Grumpyface Studios sig blandt toppen, hvor de ikke bare leger med, men udfordrer de helt store på App Store med et charmerende og elskværdigt væsen, der med så simple kræfter som at kunne ændre farve vil varme dit, mit og alles hjerter.

Wispin anmeldelse - Vurdering og konklusion

Wispin:
4/5