Anmeldelse af Freedom Fighters /GC

Skrevet af redaktionen, d. 15. marts 2004, kl. 19:55
Freedom Fighters anmeldelse GC

Der har været en del navne forvirring omkring IO Interactive seneste projekt. Først var navnet Freedom: The Battle for Liberty Island og derefter Freedom: Soliders of Liberty. Men så blev det bestemt, at navnet skulle være.. Freedom Fighters. Og endelig efter lang tids venten udkom spillet til Gamecube.

Sovjetunionen har vundet den kolde krig, de indtager USA og går mod storbyen New York, Manhattan, hvor spillet foregår. Du spiller blikkenslageren Christopher Stone. Dig og din bror bliver kaldt ud til en lejlighed, hvis vandhane er i stykker. Det hele går ikke som planlagt, for de sovjetiske soldater indtager huset og kidnapper din bror, mens du gemmer dig bag en dør. Du styrer Christopher Stone (Chris) i 3rd person, ligesom i Hitman-serien. Der starter spillet så med en rørtang som dit første våben.

I din første mission klarer du dig på egen hånd mod de sovjetiske tropper, senere, når du har optjent Charisma point, som du får ved at lave nyttige opgaver, som for eksempel at sprænge en gasstation i luften, kan du få dannet dig et frihedskæmper-hold, som består af helt op til 12 personer. Styringen er nok en af de mest fantastiske ting i Freedom Fighters, som sagt før kan du styre op til 12 personer ved at give dem forskellige kommandoer som; Hold, Følg mig, Angrib. En virkelig god funktion, som er dejlig hurtigt at bruge i de vanskelige kampe.
I løbet af spillet kan du samle Medic Kit. Medic Kit bruger du til genoplivning, f.eks. når dine Freedom Fighters ligger på jorden med et rødt kors over sig.

AI'en
AI'en er helt klart den bedste del ved Freedom Fighters, jeg har ikke på nogen måde oplevet at mine Freedom Fighters kom til at sidde fast bag kasser (hvilke der er mange af!) eller bare stod stille. Man kan tydeligt se, at det er noget IO Interactive virkelig har arbejdet hårdt med. De sovjetiske troppers AI er mindst lige så godt som på dine egne Freedom Fighters. Når man skyder på soldaterne, løber de ikke bare uvidende rundt. De kigger rundt, som om de rent faktisk har øjne, så du bliver både opdaget og beskudt.
IO Interactive fortjener virkelig en pris for at have den bedste AI...

Missionerne
Der kan være fra to-fire missioner i hver årstid (periode). Nogle missioner kan være ret forvirrende, for eksempel en af de sidste missioner, hvor man mister sine C4 bomber. Jeg måtte så gennemføre missionerne uden at sprænge noget i luften. I næste mission ser jeg på kortet, at det er her, man skal lede efter bomberne, jeg kunne ikke gå tilbage og sprænge det, jeg skulle i luften, lidt ærgerligt.
Banerne i Freedom Fighters er enorme, også en god side af spillet. Men det kan til tider være svært at finde rundt, og missionerne kan godt blive for ensformige.

Gameplay og Kritik
Som sagt før er AI'en og styring af både dine Freedom Fighters og Chris noget af det bedste ved spillet, og det samme gælder grafikken. Grafikken har mange detaljer og er meget tydelig. Der er ingen steder, hvor spillet hakker på nær den allersidste mission, hvor man i starten bliver angrebet af de sovjetiske tropper, håndgranater osv. Der kommer lige nogle små hak i spillet, men det er ikke noget af det helt store. Spillets højde punkter er helt klart juletiden, sneen daler ned over New York, så smukt som det kan blive. En rigtig god atmosfære. Det kan til tider være svært at skifte våben / Medic Kit i de kampe, hvor det haster med scroll menu. I de enorme baner og nogen gange hårde kampe kan det være lidt besværligt at løbe fra den ene ende af banen til den anden for at nå hen til en kloak for at Quicksave.
Til trods for at banerne er enorme, er spillet for hurtigt gennemført. Jeg klarede Freedom Fighters igennem på knap otte timer, men underholdningen er der.

Lyden er også helt klart en af spillets bedste sider, lyde fra maskinegeværerne og de andre våben er troværdige. Og nu må vi ikke glemme Jesper Kyd, som står bag musikken i Freedom Fighters. Denne gang har han skiftet den elektroniske musik ud, som der var i Hitman, til orkestermusik, der virkelig giver spillet en rigtig god stemning.

Men samlet set er Freedom Fighters virkelig et spil i topklasse.

IO Interactive har gjort det igen igen.

+Stemningen er god